CHARAKTERYSTYKA BEHAWIORALNA DZIECI AUTYSTYCZNYCH
Jacek Kozłowski
Instytut Psychologii, Uniwersytet Gdański
Polskie Towarzystwo Analizy Behawioralnej
Diagnoza i ocena poważnych zaburzeń rozwojowych, takich jak autyzm, polega na stwierdzeniu obecnoŚci charakterystycznych zachowań zwišzanych z danym zaburzeniem. Podstawš terapii behawioralnej jest z kolei zrozumienie tych zachowań w kontekcie ich funkcjonalnej relacji do rodowiska, aby móc je zmieniać poprzez manipulowanie tymi aspektami rodowiska, które na nie oddziaływujš. Mówišc ogólnie, terapia behawioralna - zwana też modyfikacjš zachowania - polega na zastosowaniu praw psychologicznych, szczególnie praw teorii uczenia się, w celu terapii (modyfikacji) zachowań składajšcych się na ten złożony syndrom. Jak więc widać, szczegółowe zapoznanie się z charakterystykš behawioralnš dzieci autystycznych ma zasadnicze znaczenie dla dokonania prawidłowej diagnozy i oceny, a następnie dla prowadzenia skutecznej terapii tych dzieci.
1. Deficyty w zachowaniach społecznych
Specjalici zgadzajš się jednomylnie, że rozległe i głębokie deficyty w zachowaniach społecznych i emocjonalnych sš głównymi znamionami autyzmu i majš pierwszorzędne znaczenie dla diagnozy (np. Denkla, 1986). Prowadzono liczne badania nad reaktywnociš społecznš dzieci autystycznych i wyłoniły się z nich różne wzorce zachowań. Jest to przede wszystkim całkowity brak przywišzania do innych ludzi, w tym brak więzi emocjonalnej z rodzicami. Rodzice mówiš często, że czujš jakby dziecko nie potrzebowało ich w prawdziwie emocjonalnym sensie. Jedna z matek ujęła to w zdaniu: "Jestem dla niego ważna tylko jako jedna z osób, które zaspakajajš jego potrzeby. Gdybym to nie była ja, równie dobrze mógłby to być kto całkowicie obcy" (Schreibman, 1988).
Często można zaobserwować, że dzieci autystyczne nie płaczš dla zwrócenia na siebie uwagi, tak jak robiš to dzieci normalne. Bywa, że okrela się je mianem tzw. "dobrych dzieci", gdyż sš zadowolone leżšc same w łóżeczku i rzadko wymagajš uwagi - jedynie wtedy, gdy naprawdę im co dokucza (np. gdy sš głodne lub mokre). Dzieci te mogš nie przyjmować normalnej postawy gotowoci do bycia wziętym na ręce, gdy rodzic jest w pobliżu, a nawet mogš płakać, kiedy próbuje się to zrobić. Nie tylko same nie poszukujš okazji do przytulania, obejmowania czy całowania, ale wręcz aktywnie sprzeciwiajš się próbom nawišzania tego typu kontaktów emocjonalnych. Niektórzy rodzice opisujš, że ich dzieci w trakcie przytulania sš sztywne jak "drewniana lalka" lub przeciwnie, wiotkie jak "lalka szmaciana". Dzieci te nie przejawiajš prawidłowej reakcji dopasowywania swojego ciała (przywierania) do osoby je przytulajšcej.
Następnym bardzo wczesnym sygnałem jest nie nawišzywanie społecznego kontaktu wzrokowego podczas interakcji z innymi osobami. Dzieci autystyczne wręcz aktywnie tego kontaktu unikajš (Rimland, 1964). Nic dziwnego, że nie znajdujš przyjemnoci w zabawie "a-ku-ku", tak popularnej u nieautystycznych niemowlšt. Interesujšce, że podczas gdy awersja do przypatrywania się (ang. gaze aversion) jest uważana za cechę charakterystycznš wielu dzieci autystycznych, to ostatnie badania sugerujš, iż nie jest to zachowanie uniwersalne wród tej populacji i że zmienia się ono w różnych sytuacjach i w cišgu upływu czasu (Tiegerman, Primawera, 1984; Mirenda, Donnellan, Yorder, 1983).
Preferowanie samotnoci jest cechš obecnš u dzieci również wtedy, gdy stajš się one starsze. Często opisuje się je jako "samotników". Zazwyczaj dzieci te nie sš zaniepokojone, gdy rodzice wychodzš wieczorem pozostawiajšc je z opiekunkš. Nie zwracajš również większej uwagi, kiedy rodzice wracajš. Dzieci autystyczne nie okazujš spontanicznie uczuć, mogš aktywnie opierać się tego typu kontaktom lub biernie przyjmować je bez widocznej przyjemnoci.
Następnš uderzajšcš cechš dzieci autystycznych jest to, że nie szukajš one pocieszenia u swoich rodziców. Podczas gdy normalne dzieci biegnš natychmiast do rodziców, gdy co im się stanie, dzieci autystyczne nie szukajš ich nawet gdy się skaleczš lub gdy sš przestraszone. Reasumujšc, dzieci te okazujš minimalne przywišzanie do swoich rodziców, co jest w uderzajšcym kontracie do intensywnego, zależnego i czułego zwišzku emocjonalnego demonstrowanego przez dzieci nieautystyczne.
Przejawem zaburzonego rozwoju społecznego jest również brak kontaktu z rówienikami i niepodejmowanie zabaw interakcyjnych. Jeli dzieci autystyczne okazujš zainteresowanie zabawom rówieników, to jest to często tylko przyglšdanie się bez inicjowania bšd odwzajemniania kontaktów społecznych. Prawdopodobnie większoć dzieci autystycznych nie przejawia umiejętnoci naladowania społecznego, tak potrzebnej do nauczenia się prawidłowych interakcji z rówienikami (Varni, Lovaas, Koegel, Everett, 1979).
Podczas gdy prawdziwe przywišzanie i reaktywnoć społeczna sš poważnie zaburzone u dzieci autystycznych, nie znaczy to, że nie angażujš się one w zachowania społeczne. Jednakże w interakcjach, które sš przez nie inicjowane, ludzie traktowani sš raczej jak przedmioty (Rimland, 1964). Dziecko autystyczne może stanšć na kolanach swojej matki, aby dosięgnšć do ciastka - nie nawišzuje jednak kontaktu wzrokowego, traktujšc jš raczej jak mebel. Dziecko może też prowadzić kogo za rękę (nie patrzšc na niego), żeby osišgnšć pożšdany przedmiot lub aktywnoć (Schreibman, Mills, 1983).
Być może jednym z najbardziej frapujšcych zaburzeń w zachowaniach społecznych dzieci autystycznych jest to, że mogš one bardzo silnie przywišzać się do przedmiotów martwych, takich jak kamienie, małe zabawki, pudełka, i być bardzo zaniepokojone, gdy te przedmioty się im zabierze.
Głębokie deficyty społeczne, tak charakterystyczne dla tego zaburzenia, można odnaleć także u dorosłych osób z autyzmem, oraz u osób autystycznych wysoko funkcjonujšcych (tych z minimalnym lub z brakiem upoledzenia umysłowego i łagodnymi objawami psychopatologii). Zachowanie społeczne tych jednostek charakteryzuje się brakiem zainteresowania w nawišzywaniu przyjani, nie zwracaniem uwagi na subtelne wskazówki społeczne, tak istotne w normalnym funkcjonowaniu społecznym, i cišgłe preferowanie samotnoci. Jednostki te pozostajš w większoci społecznie izolowane, mogš mówić lub robić rzeczy społecznie nieakceptowane (Rutter, 1978) i być okrelane mianem "dziwaków" lub w najlepszym przypadku "ekscentryków".
2. Mowa i język
Kolejnš cechš charakteryzujšcš dzieci autystyczne jest specyficzny wzorzec mowy i języka. Często nieprawidłowy ich rozwój jest pierwszym sygnałem dla rodziców, że co jest nie tak. Kanner (1943) uważał opónienie lub brak nabywania języka za czynnik o pierwszorzędnym znaczeniu w autyzmie. U około 50% dzieci autystycznych nigdy nie rozwija się mowa funkcjonalna, a u tych, u których się rozwija, jest to mowa jakociowo różna od mowy dzieci normalnych lub dzieci z innymi jej zaburzeniami (Rutter, 1978).
Często zdarza się, że dzieci autystyczne zaczynajš mówić - uczš się powiedzieć: "mama", "tata" i innych nazw, ale nagle tracš nabyte umiejętnoci i nie następuje dalszy ich rozwój. Ta utrata języka następuje najczęciej pomiędzy 18 a 30 miesišcem życia.
U mówišcych dzieci autystycznych bardzo często występuje echolalia, czyli powtarzanie słów lub fraz wypowiedzianych przez inne osoby (Fay, 1969). Ta forma mowy jest z natury niekomunikacyjna. Dwie najczęstsze formy echolalii to echolalia natychmiastowa i echolalia odroczona (Carr, Schreibman, Lovaas, 1975). O echolalii natychmiastowej mówimy, gdy dziecko powtarza słowa lub frazy włanie usłyszane. Np. kto może spytać dziecko: "Chcesz cukierka?" na co dziecko może odpowiedzieć "Chcesz cukierka?". W echolalii odroczonej dziecko powtarza frazy usłyszane jaki czas wczeniej. Może to być kilka minut, tydzień, miesišc, a nawet kilka lat wczeniej. W tym wypadku mowa dziecka jest niezwišzana z kontekstem, tzn. sytuacja, w której dziecko powtarza jest na ogół inna od tej, w której wypowiedziany został oryginalny bodziec werbalny (np. siedzšc z nauczycielem przy stole dziecko może zaczšć powtarzać słowa usłyszane w reklamie telewizyjnej wiele dni wczeniej) - jest to więc mowa nieprawidłowa, nie majšca charakteru komunikacyjnego.
Echolalia jako taka nie jest czym specyficznym dla dzieci autystycznych. Nie zawsze też reakcja powtarzania fraz jest patologiczna. Dzieci upoledzone umysłowo i/lub z opónionym rozwojem mowy często prezentujš mowę echolalicznš. Normalny rozwój mowy również zawiera fazę powtarzania usłyszanych zwrotów, której szczytowy okres przypada na wiek około 30 miesięcy (Van Riper, 1963). Jednak gdy powtarzanie utrzymuje się po ukończeniu trzeciego lub czwartego roku życia, wtedy uważamy je za patologiczne. Podczas gdy czynniki wpływajšce na echolalię odroczonš sš jak dotšd mało zrozumiałe, istniejš dane, że echolalia natychmiastowa jest zwišzana ze zrozumiałociš dla dziecka bodca werbalnego (Carr i inni, 1975; Schreibman, Carr, 1978). Jeli echolalicznemu dziecku zaprezentujemy bodziec, na który zna odpowied (np.: "Jak masz na imię?"), prawdopodobnie odpowie prawidłowo ("Robert"). Jeli natomiast przedstawimy bodziec, na który nie zna odpowiedzi ("Kto jest prezydentem?"), prawdopodobnie powtórzy cały lub częć bodca ("Kto jest prezydentem?" lub "Prezydentem?"). Mowa echolaliczna jest często pierwszym sposobem w jaki dziecko autystyczne używa języka. Jej istnienie, szczególnie jeli ma to miejsce przed pištym rokiem życia, wišże się z lepszymi rokowaniami przy podejmowaniu terapii mowy (Howlin, 1981).
Kolejnš charakterystycznš cechš mowy dzieci autystycznych jest odwracanie zaimków (Rutter, 1978). Dzieci często mówiš o sobie "ty" lub po imieniu. Na przykład chłopiec o imieniu Marek, majšcy dostatecznie rozwiniętš mowę, by się komunikować, może prosić o szklankę soku mówišc: "Chcesz szklankę soku?" lub "Marek, chcesz soku?". Odwracanie zaimków jest niewštpliwie zwišzane z echolališ. W powyższym przykładzie chłopiec prawdopodobnie słyszał swojš matkę mówišcš: "Marek, chcesz soku?" w sytuacji zwišzanej z otrzymywaniem soku.
Mowa i język dzieci autystycznych mogš być zaburzone również pod innymi względami. Jak wspomniano wyżej, dzieci te używajš często mowy w sposób niekomunikacyjny. I tak, mowa może im służyć jako forma autostymulacji (Lovaas, Varni, Koegel, Lorsch, 1977), tzn. dostarcza sensorycznego sprzężenia zwrotnego. W takim przypadku dziecko może powtarzać pewne dwięki, słowa lub frazy na okršgło, bez widocznej intencji komunikowania się z kimkolwiek. Używanie mowy w celu komunikowania się jest na ogół doć ograniczone u dzieci autystycznych i wydaje się, że sprawia im wielkš trudnoć mówienie o czym, co jest poza aktualnš sytuacjš (Rutter, 1978). Nie odnoszš się one łatwo do przeszłych lub przyszłych wydarzeń i pozostajš na konkretnym poziomie tu i teraz. Nawet mowa wysoko funkcjonujšcych osób z autyzmem, posiadajšcych stosunkowo rozwinięty język, wydaje się być pozbawionš ekspresji emocji, wyobrażeń czy abstrakcji.
Kolejnš często wymienianš cechš charakterystycznš mowy jest prawie całkowita literalnoć, czyli dosłownoć z jakš mowa jest rozumiana i wytwarzana przez dzieci autystyczne (Wing, 1976). Analogie i metafory sš szczególnie trudne i często le rozumiane.
Mowa większoci dzieci autystycznych charakteryzuje się dysprosodiš, czyli nieprawidłowym rytmem, intonacjš, modulacjš, tempem, wysokociš tonu i/lub artykulacjš. Nawet u dzieci majšcych stosunkowo rozwinięte umiejętnoci językowe, mowa często brzmi nieprawidłowo, gdyż zaburzone sš jej cechy melodyczne.
3. Anormalne reakcje na rodowisko fizyczne
Kolejnš cechš często obserwowanš u dzieci autystycznych jest niezwykłe reagowanie na bodce sensoryczne (Ritvo, Freeman, 1978; Schreibman, Mills, 1983; Wing, 1976). Objawia się to za słabš lub za mocnš reakcjš na różne bodce lub nawet na ten sam bodziec przy różnych okazjach. Z tego powodu wielokrotnie podejrzewano dzieci autystyczne o głuchotę lub lepotę. Dzieci mogš nie reagować na głone dwięki, nagłe hałasy lub własne imię. To, plus brak mowy powoduje, że rodzice podejrzewajš zaburzenia słyszenia u swoich dzieci. Podobnie dziecko może wydawać się zupełnie obojętne na wyrane bodce wzrokowe, takie jak podchodzšcy i odchodzšcy ludzie, nadjeżdżajšce samochody, etc. Niezwykle istotny jest fakt, że ten brak reaktywnoci na rodowisko może mieć bardzo zmiennš naturę. Dziecko, które nie reaguje na swoje imię lub nagłe hałasy, może zatykać uszy i krzyczeć na dwięk dartej gazety lub przybiegać na odgłos otwierania puszki z napojem. Dziecko, które wydaje się nie zauważać zdarzeń w swoim polu widzenia, może mieć obsesję podšżania za wzorem ułożonym z płytek podłogowych lub jest w stanie dostrzec kawałek cukierka z odległoci wielu metrów. Ta różnorodnoć w reaktywnoci doprowadziła wielu badaczy, którzy okrelali wczeniej ten wzór reagowania jako "widoczny defekt sensoryczny", do nowego wniosku, że deficyt jest widoczny w zachowaniu, ale nie jest zwišzany ze znanymi deficytami na poziomie receptorów (Lovaas, Schreibman, Koegel, Rehm, 1971).
Niezwykła reaktywnoć sensoryczna jest zauważalna również w przypadku innych zmysłów. Dziecko autystyczne może być hiper- lub hiporeaktywne na dotyk, ból czy temperaturę, a także na bodce grawitacyjne (np. bycie podnoszonym do góry), co powoduje także fascynację obracajšcymi się przedmiotami. Dzieci mogš wpatrywać się uważnie w wiatrak wentylatora, w wirujšcš pralkę automatycznš, spłukiwanš toaletę lub mogš wprawiać w ruch wirowy takie przedmioty, jak pokrywki od garnków, talerze czy popielniczki. Również reakcja na bodce smakowe może być niezwykła. Mogš lizać, brać do ust lub wšchać przedmioty, mogš mieć bardzo ograniczone i sztywne preferencje jeli chodzi o jedzenie (Ritvo, Freeman, 1978).
Prowadzono wiele badań w celu zrozumienia tej niezwykłej reaktywnoci na otoczenie i znalezienia odpowiedzi na pytanie, jak może ona wpływać na problemy dzieci z uczeniem się nowych zachowań. Wiele z tych badań (np. Koegel, Wilhelm, 1973; Lovaas, Schreibman, Koegel, Rehm, 1971; Schreibman, Lovaas, 1973) pokazało, że dzieci autystyczne reagujš tylko na bardzo ograniczonš liczbę dostępnych, istotnych informacji sensorycznych w sytuacjach uczenia się. To zjawisko zostało nazwane "nadselektywnociš bodców", wskazujšc na to, że kiedy dziecko styka się równoczenie z różnorodnymi wskazówkami (bodcami), to często zwraca uwagę tylko na ich ograniczonš częć. Ponieważ uczenie się wymaga na ogół reagowania na równoczesne wskazówki, nie jest więc niespodziankš, że deficyty w tej sferze będš miały poważne konsekwencje dla nabywania nowych zachowań. Jeli na przykład kto wskazuje na kobietę i mówi: "To jest mama", to decydujšcš rzeczš jest, żeby zarówno bodziec werbalny "mama", jak i osoba do której się on odnosi - konkretna kobieta - były odebrane i zrozumiane. Przy uwadze nadselektywnej jeden lub drugi bodziec może przejć niezauważony. Uwaga nadselektywna wydaje się grać ważnš rolę w wielu zaburzonych zachowaniach charakterystycznych dla autyzmu. Na przykład Wing (1976) zwraca uwagę, że nadselektywnoć może tłumaczyć tendencję u dzieci autystycznych do wybierania pojedynczych, mało znaczšcych aspektów bodca, na które zwracajš uwagę. Jako ilustrację autorka cytuje przykład chłopca, który był zafascynowany wieżami kocielnymi i odmawiał oglšdania obrazków czegokolwiek innego.
Nadselektywnoć bodców została więc wskazana jako możliwe wyjanienie różnorodnoci w reaktywnoci dzieci autystycznych i jako podstawa dla ich trudnoci w uczeniu się nowych zachowań. Mówišc cile, była ona łšczona z trudnociami w uczeniu się różnicowania, w generalizowaniu nowych zachowań, w zachowaniach społecznych, w uczeniu się przy użyciu tradycyjnych procedur podpowiadania i w uczeniu się przez naladowanie.
4. Wymaganie niezmiennoci rodowiska i zachowania rytualistyczne
Jednš z głównych cech dzieci autystycznych, na którš zwrócił uwagę Kanner (1943), była obsesyjna troska o zachowanie niezmiennoci ich rodowiska. Dzieci te sš bardzo wrażliwe na specyficzne ułożenie przedmiotów i mogš być mocno zaniepokojone, kiedy co w ich otoczeniu się zmieni. W dzieciństwie prezentujš bardzo ograniczone i sztywne wzorce zabawy, w których brakuje różnorodnoci i wyobrani (Rutter, 1978; Schreibman, Mills, 1983; Wing, 1976). Mogš bawić się klockami lub samochodzikami, ale ograniczajš się do układania ich w równiutkich rzšdkach, być może według wielkoci lub koloru, i sš zrozpaczone, gdy ten porzšdek zostanie zaburzony. Mogš też kolekcjonować pewne przedmioty, takie jak malutkie zabawki, kamienie, pudełka lub ołówki, i trzymajš je stale przy sobie, tak jak małe dziecko może trzymać ulubionego misia. Jakakolwiek próba zabrania tych ulubionych przedmiotów spotka się prawdopodobnie z poważnym atakiem złoci.
Wymaganie niezmiennoci może objawiać się w oporze dziecka na zmiany w ustawieniu mebli. Często nawet mała zmiana prowadzi do ataku złoci i/lub do próby przywrócenia dawnego stanu. Dzieci autystyczne sš w stanie zauważyć, że obrazek został przesunięty o kilka centymetrów lub że jakiego przedmiotu brakuje.
Wiele dzieci autystycznych domaga się niezmiennoci tras i/lub codziennych rutyn. Rodzice często relacjonujš, że kiedy próbujš pójć innš drogš do znanego dziecku miejsca, staje się ono bardzo zaniepokojone. Podobnie dzieci autystyczne sš na ogół niezbyt elastyczne jeli chodzi o zmiany w ich codziennych rutynach. Wielu rodziców pracuje bardzo ciężko dla zapewnienia stałoci tych rutyn, by dziecko nie było zaniepokojone.
Czasami u dzieci autystycznych może rozwinšć się pewne rytualistyczne przywišzanie do liczb, liter, kształtów geometrycznych, kolorów etc. Mogš spędzać wiele godzin na liczeniu czy też na uczeniu się na pamięć rozkładów jazdy, kalendarzy itp.
Rytuały uwidaczniajš się również w takich zachowaniach, jak naleganie na jedzenie okrelonych potraw, używanie okrelonych naczyń do jedzenia, ubieranie tylko pewnych ubrań, dotykanie okrelonych przedmiotów lub wielokrotne zadawanie tych samych pytań, na które musi pać taka sama okrelona odpowied (Rutter, 1978). Siła tych kompulsji może być bardzo duża. Jeden chłopiec domagał się ubierania okrelonej koszulki długo po tym, jak z niej wyrósł. Jego matka mówiła, że darł on wszystkie inne koszulki, które na niego zakładała. Inne dziecko jadało tylko hamburgery McDonalda w restauracji McDonalda. Nie jadało innych dań w restauracji McDonalda, ani też hamburgera McDonalda w domu. Trwało to trzy lata, w cišgu których rodzice zabierali dziecko na wszystkie posiłki do McDonalda (Schreibman, 1988).
Nic dziwnego, że wymaganie niezmiennoci otoczenia przez dzieci autystyczne pozostaje jednym z najbardziej fascynujšcych aspektów tego zaburzenia. Pomimo to nadal jest cechš mało zrozumianš.
5. Autostymulacja
Kolejnym zachowaniem bardzo często spotykanym u dzieci autystycznych jest powtarzajšce się, trwałe, stereotypowe zachowanie, które wydaje się nie mieć innej funkcji jak dostarczanie sensorycznego lub kinestetycznego sprzężenia zwrotnego dziecku. Zachowanie to okrela się mianem autostymulacji lub stereotypii (Lovaas, Litrownik, Mann, 1971; Rincover, 1978).
Na poziomie motoryki dużej typowe zachowania autostymulacyjne zawierajš: rytmiczne kołysanie ciała (stanie i kołysanie się z nogi na nogę, siedzenie i kołysanie tułowiem lub kołysanie się do przodu i do tyłu klęczšc na kolanach i podpierajšc się rękoma), podskakiwanie, bieganie lub chodzenie w kółko, kręcenie głowš, trzepotanie ramionami lub dłońmi, przybieranie dziwnych póz. Na bardziej subtelnym poziomie zachowania te mogš zawierać: wpatrywanie się w wiatła, w wycišgniętš rękę, wywracanie oczami, napinanie mięni, machanie palcami przed twarzš, kręcenie włosów lub robienie min. Dzieci autystyczne często włšczajš przedmioty do swych zachowań autostymulacyjnych. Na przykład kręcš przedmiotami, takimi jak przykrywki od garnków lub monety, lub kartkujš strony w ksišżkach. Podczas gdy wiele z tych zachowań dostarcza stymulacji kinestetycznej (np. kołysanie, skakanie, trzepotanie), wiele przynosi stymulację wzrokowš lub słuchowš.
Autostymulacja wzrokowa zawiera często wpatrywanie się w migotanie wiatła powstałe przy machaniu lunymi dłońmi przed oczami. Może to być również kręcenie kawałkami sznurka, machanie ołówkiem przed twarzš, wyskubywanie wełny ze swetrów lub wypchanych zwierzšt, lub wprawianie w ruch obrotowy kółek samochodów-zabawek.
Często obserwowana autostymulacja słuchowa zawiera powtarzanie bezsensownych dwięków lub pewnych słów czy fraz, stukanie przedmiotami lub słuchanie okrelonych piosenek bšd ich fragmentów.
Dzieci autystyczne mogš spędzać dużš częć ze swych godzin czuwania zaangażowane w autostymulację. Zachowanie to wydaje się być dla nich niezwykle ważne. Do tego stopnia, że niektóre dzieci angażujš się w niewiele poza tym. Co więcej, opierajš się próbom przerwania tego zachowania i mogš nawet czasem ryzykować ból lub utratę jedzenia, gdy sš zaangażowane w autostymulację (Lovaas, Litrownik, Mann, 1971). Zachowanie to różni się zdecydowanie od normalnych aktywnoci zabawowych charakterystycznych dla normalnego dzieciństwa. Na ogół wyglšda niezwykle czy nawet dziwacznie. Może zawierać groteskowe ruchy ciała lub grymasy twarzy, które sš szczególnie dziwaczne, gdy dziecko jest starsze. Kolejnš różnicš pomiędzy normalnš zabawš a autostymulacjš jest to, że jak wykazały badania, występowanie autostymulacji wpływa niekorzystnie na reaktywnoć dziecka i na nabywanie bardziej normalnych zachowań (Lovaas, Litrownik, Mann, 1971). Uderzajšcy jest widok dziecka siedzšcego w kšcie, kołyszšcego się lub machajšcego sznurkiem, podczas gdy pokój wokół niego jest wypełniony aktywnymi dziećmi, bawišcymi się zabawkami. Dziecko to jest całkowicie obojętne na otaczajšce je wydarzenia. Nic dziwnego, że o dzieciach tak zaabsorbowanych w izolowane aktywnoci mówi się, że sš "w swoim własnym wiecie" lub "w muszli".
6. Autoagresja
Żadne inne zachowania prezentowane przez dzieci autystyczne nie sš bardziej dramatyczne niż zachowania autoagresywne (ang. self-injurious behavior - SIB). Zalicza się do nich wszystkie te zachowania, w których jednostka zadaje fizycznš szkodę swojemu ciału (Tate, Baroff, 1966). Najczęstsze formy autoagresji u dzieci autystycznych, to uderzanie głowš i gryzienie się po rękach lub nadgarstkach. Inne często występujšce formy autoagresji to uderzanie się w łokcie i nogi, cišgnięcie lub pocieranie włosów, drapanie lub klepanie się po twarzy oraz klepanie się po bokach. Czasami dzieci zdzierajš sobie zębami paznokcie, wkładajš palce do oczu lub stopniowo odgryzajš czubki palców.
Autoagresja może różnić się intensywnociš i dlatego wielkoć zniszczenia jakie przynosi może wahać się od niewielkiego do ekstremalnie poważnego. Dzieci, które klepiš się po twarzy, uderzajš głowš, gryzš swoje nadgarstki - pozostawiajš sobie siniaki, zaczerwienienia i/lub zgrubienia na skórze. Natomiast dzieci, które angażujš się w ten typ zachowań bardzo intensywnie lub angażujš się w bardziej niebezpieczne formy autoagresji (np. wbieganie na cianę głowš do przodu), mogš doznać pęknięcia czaszki, odklejenia siatkówki oka czy też złamania szczęki lub nosa (Carr, 1977). Jest doć prawdopodobne, że dziecko może się zabić na skutek takich form autoagresji.
Podczas gdy negatywny wpływ autoagresji na kondycję fizycznš dziecka jest oczywisty, to należy również pamiętać, że autoagresja powoduje dalsze ograniczenie rozwoju psychologicznego i edukacyjnego dziecka. Dzieci te majš często ograniczonš możliwoć angażowania się w aktywnoci społeczne i edukacyjne. Rodzice i terapeuci, pracujšcy z tymi dziećmi, sš często powcišgliwi w stawianiu im wymagań ze strachu przed wywołaniem epizodu autoagresji (Carr, 1977). W takich warunkach dzieci tracš ważnš możliwoć produktywnych interakcji z ich społecznym i fizycznym rodowiskiem.
Tradycyjne formy terapii autoagresji polegały na podawaniu leków, unieruchamianiu (np. za pomocš kaftanu bezpieczeństwa) i uspakajaniu emocji. Żadna z tych form nie okazała się być efektywna, a niektóre (np. uspakajanie) pogarszały sytuację (Carr, 1977). Bardziej skuteczna terapia wymaga zastosowania procedur behawioralnych.
7. Umiejętnoci specjalne
Jednš z często przytaczanych cech charakterystycznych dzieci autystycznych jest istnienie u nich izolowanych obszarów umiejętnoci. Wiele z tych dzieci prezentuje izolowane obszary wyjštkowych zdolnoci, które sš zaskakujšce przy ich ogólnie niskim poziomie funkcjonowania. Czasami zachowania te odzwierciedlajš normalny poziom funkcjonowania, który tylko wydaje się być wyjštkowy na tle niższego poziomu funkcjonowania w innych sferach. Czasami jednak sš to zdolnoci rzeczywicie niezwykłe. Na ogół zdolnoci te wišżš się ze sferš muzyki, mechaniki lub matematyki (Rimland, 1978). Jedno dziecko może być w stanie zapamiętać i odtworzyć skomplikowanš melodię lub słowa piosenki. Inne za może demonstrować umiejętnoć układania skomplikowanych puzzli (być może z obrazkiem do góry nogami) lub składania czy demontowania skomplikowanych urzšdzeń.
Kanner (1943) zwrócił uwagę na doskonałš pamięć mechanicznš dzieci autystycznych i postawił hipotezę, że sugeruje to normalny poziom inteligencji. Twierdził również, że na inteligencję wskazuje "poważny wyraz twarzy" dzieci. Widział on upoledzenie intelektualne dzieci jako konsekwencję niezdolnoci do nawišzywania relacji społecznych. Jest to jeden z niewielu obszarów, w którym nowsze dane nie potwierdziły wczesnych obserwacji Kannera. Jest dzi oczywiste, że doskonała pamięć mechaniczna, często spotykana u tych dzieci, zalicza się do kategorii izolowanych umiejętnoci (Rutter, 1978; Schreibman, Mills, 1983).
Wiele dzieci autystycznych posiada wyjštkowe umiejętnoci w jakiej dziedzinie, która jest jednak mało użyteczna w ich codziennym życiu. Dzieci te posiadajš równoczenie stosunkowo małe umiejętnoci w bardziej adaptacyjnych sferach funkcjonowania. Przykładem może być siedmioletni chłopiec, który był prawdziwym geniuszem muzycznym. Potrafił m.in. odtworzyć na wielu instrumentach usłyszanš wczeniej dowolnš melodię. Podczas gdy nikt nie mógł wštpić, że dziecko to ma talent muzyczny, to przydatnoć jego umiejętnoci była wštpliwa, gdyż nie potrafił korzystać z toalety, nie potrafił powiedzieć swego imienia, nie potrafił też wykonać prostego polecenia, takiego jak: "Zamknij drzwi" (Schreibman, 1988).
8. Funkcjonowanie intelektualne
Wielu badaczy długo wierzyło, że dzieci autystyczne nie sš upoledzone umysłowo, że to deficyty w innych sferach funkcjonowania sprawiajš, iż wydajš się one być intelektualnie opónione, tzn. wypadajš słabo w standardowych testach inteligencji i przejawiajš trudnoci w uczeniu się nowych zachowań. Wiarę tę zapoczštkowała teza Kannera (1943), że dzieci te posiadajš normalnš inteligencję. Ich dobra pamięć mechaniczna, poważny wyraz twarzy i normalny rozwój fizyczny popierały tę tezę (Rutter, 1978). Niestety zebrane dotšd dane wskazujš, że większoć dzieci autystycznych jest upoledzona umysłowo. Badania Ritvo i Freemana (1978) wskazujš, że około 60% dzieci autystycznych ma iloraz inteligencji poniżej 50, 20% pomiędzy 50 a 70, podczas gdy 20% osišga 70 lub więcej.
Ocena poziomu funkcjonowania intelektualnego dzieci autystycznych jest trudna z powodu wielkich różnic (dysharmonii) w wykonywaniu poszczególnych zadań w testach psychologicznych. Dzieci te najlepiej wypadajš w skalach mierzšcych zdolnoci manipulacyjne (motoryka mała) lub wzrokowo-przestrzenne (koordynacja wzrokowo-ruchowa) oraz pamięć mechanicznš, a najgorzej w zadaniach wymagajšcych abstrakcyjnego mylenia oraz rozumowania symbolicznego i sekwencyjnego (Ritvo, Freeman, 1978).
Jednš z głównych różnic pomiędzy dziećmi autystycznymi uzyskujšcymi wyniki w granicach upoledzenia umysłowego a dziećmi, dla których upoledzenie jest pierwotnš diagnozš, jest różnica w profilach uzyskanych w różnych testach. Dzieci upoledzone umysłowo uzyskujš niskie wyniki w większoci lub we wszystkich skalach testów. Wyniki dzieci autystycznych charakteryzujš się dużš różnorodnociš, sš bardzo niskie w zadaniach mierzšcych mylenie symboliczne (np. język), a być może w normie lub wysokie w zadaniach obejmujšcych pamięć mechanicznš, matematykę i/lub muzykę.
Innym faktem sugerujšcym, że słabe wyniki w testach u dzieci autystycznych sš spowodowane ich upoledzeniem umysłowym, sš dane wskazujšce na to, że ilorazy inteligencji u dzieci autystycznych majš takie same właciwoci jak u innych dzieci (Rutter, 1978). Majš tendencję do pozostawania na stałym poziomie w cišgu dzieciństwa i młodoci oraz pozwalajš w pewnej mierze przewidzieć przyszłe osišgnięcia edukacyjne. Bazujšc na tych informacjach można zauważyć, że jakkolwiek autyzm i upoledzenie umysłowe sš oddzielnymi zaburzeniami, to często współistniejš u tego samego dziecka.
9. Afekt
Dzieci autystyczne często prezentujš "spłaszczony", nadmierny lub w inny sposób nieprawidłowy afekt (Rimland, 1964; DSM IV, 1994). Z jednej strony mogš mieć prawie niezmiennš, łagodnš ekspresję i wydawać się całkowicie emocjonalnie obojętne - dzieci takie okazujš mało lub wcale niezróżnicowane reakcje emocjonalne w zmieniajšcych się sytuacjach. Na drugim ekstremum sš dzieci, które prezentujš nierówne zachowania emocjonalne, wahajšce się od chichotania i histerycznego miechu przechodzšcego w furię do nieutulonego szlochu. Te reakcje emocjonalne zdajš się być całkowicie niezależne od wydarzeń w rodowisku, a dzieci mogš przechodzić z jednej do drugiej bez widocznego powodu (Schreibman, Mills, 1983). Wielu rodziców skarży się, że ich dzieci "wpadajš" w intensywne i długie napady złoci bez widocznej prowokacji. Niektóre z tych niezwykłych zachowań emocjonalnych wydajš się być zwišzane z brakiem aprobowanych zachowań społecznych i z nieumiejętnociš reagowania na społeczne wskazówki obecne w ich rodowisku. Dziecko może miać się, gdy inna osoba jest zraniona, lub płakać, gdy inni się miejš.
Dzieci autystyczne mogš przejawiać irracjonalne lęki. Czasami wydaje się to być zwišzane z ich wymaganiem niezmiennoci. Ich skrajne reakcje na zmiany w rodowisku, w trasach podróży lub w rutynach, czasem przybierajš formę strachu lub złoci. Mogš być przerażone widzšc przedmioty lub zdarzenia, które inni ludzie postrzegajš jako niegrone, i które nie były zwišzane z uprzednim nieprzyjemnym dowiadczeniem dziecka. Na przykład jeden chłopiec bał się płatków kukurydzianych, żółtych kaczek, balonów i bułek posypanych sezamem (zwykłe bułki były OK) (Schreibman, 1988).
10. Podsumowanie
Syndrom autyzmu jest kombinacjš charakterystycznych cech behawioralnych, które tworzš specyficzny wzorzec. Do cech behawioralnych najczęciej zwišzanych z tym zaburzeniem zaliczamy poważne i rozległe deficyty w zachowaniach społecznych, opónienia i deficyty w nabywaniu mowy i języka, niezwykłš reaktywnoć na rodowisko, wymaganie utrzymania niezmiennoci rodowiska, zachowania autostymulacyjne i autoagresywne, izolowane umiejętnoci specjalne, zaburzone funkcjonowanie intelektualne, niezwykły afekt. Nie wszystkie dzieci autystyczne muszš prezentować wszystkie te zachowania, sš to jednak zachowania najbliżej zwišzane z diagnozš autyzmu. Podczas gdy przedstawione powyżej zachowania tworzš kombinację, która odróżnia autyzm od innych zaburzeń, to nie wszystkie one sš równie istotne dla diagnozy. Tak więc autostymulacja, autoagresja, nieprawidłowy afekt, zaburzone funkcjonowanie intelektualne i pewne cechy języka sš reprezentowane również w innych populacjach. Natomiast głębokie deficyty w zachowaniach społecznych i w przywišzaniu do innych ludzi, wymaganie niezmiennoci rodowiska, pewne cechy charakterystyczne języka i bardzo nierówny profil w wielu sferach funkcjonowania - sš bardziej specyficzne dla autyzmu i mogš bardziej zaważyć na diagnozie.
(Fragment niepublikowanej pracy magisterskiej Jacka Kozłowskiego - Uniwersytet Gdański 1996)
źródło:
http://www.ptab.univ.gda.pl/charakterystyka_dzieci_autystycznych.htm
LEKARZ PSYCHIATRA : TEL. 607 812 192, 505 236 261
Ceryfikat ISO 1136/06/2013/J/C na okres 2013-2015
Leczenie uzależnień, DDA w ramach współpracy ze
STOWARZYSZENIEM STRATEGIA tel. 609 171 715